Wieloaspektowe kompozycje, eksperymenty z kolorem oraz różne języki formalne – to charakterystyczne cechy twórczości Sainera, które stanowią podstawę koncepcji aranżacji przestrzeni wystawy poświęconej temu wybitnemu artyście. Projekt ten, o nazwie „SAINER. KOL∞R,” został stworzony przez projektantkę Dorotę Terlecką z pracowni Biuro Kreacja.
Artysta Sainer, czyli Przemysław Blejzyk (ur. 1988), zdobył międzynarodową sławę jeszcze przed ukończeniem studiów na Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Jego dzieła to wielkoformatowe obrazy, które znajdują się w przestrzeni publicznej miast i charakteryzują się oryginalnym stylem, czerpiącym z estetyki komiksu, ilustracji, filmów anime oraz klasycznego malarstwa. Realistycznie przedstawione postacie, zanurzone w kolorowym świecie realizmu magicznego, zdobyły ogromną popularność i stały się inspiracją dla innych artystów muralizmu. Od 2016 roku, znużony tworzeniem szczegółowych portretów, Sainer poszukuje nowych wyzwań w malarstwie pejzażowym oraz plenerowym. Inspirację czerpie z otaczającego go świata, skupiając się na kompozycji, formie i kolorze. Stopniowo porzuca portrety na rzecz bardziej syntetycznych ujęć pejzażu i plam koloru. Wystawa „SAINER. KOL∞R” w zabytkowym Pałacu Opatów w Gdańsku Oliwie jest poświęcona właśnie tej fazie twórczości artysty.
Aby pełniej doświadczyć dzieł Sainera oraz emocji, które wywołują, architekci z Biuro Kreacja zostali zaproszeni do stworzenia koncepcji przestrzeni wystawowej. Miała ona podkreślić wyjątkowość artystycznej wizji Sainera oraz oddać ducha epoki cyfrowej poprzez pełną kolorów i immersyjnych pejzaży wystawę.
Dorota Terlecka, właścicielka Biuro Kreacja, doskonale zdawała sobie sprawę z wyjątkowości i ekspresji prac Przemysława Blejzyka – Sainera. Jej zaangażowanie w projekt wynikało z ogromnego uznania dla artysty, który tworzył murale w Gdyni. Wiedza ta była kluczowym elementem przy opracowywaniu koncepcji przestrzeni wystawienniczej, która skupiała się na ekspresji koloru poprzez pryzmat epoki cyfrowej, gdzie każdy obraz jest podzielony na piksele.
Każda sala wystawowa miała swój dominujący kolor, który pojawiał się na ścianach i w etykietach obok obrazów. Takie detale były kluczowe w projektowaniu przestrzeni wystawowej, która miała podkreślać dzieła artysty, nie konkurując jednak z nimi. Kolor użyty na wystawie pomagał łączyć i wydobywać związki między poszczególnymi pracami.
Mimo że praca nad aranżacją wystawy była wyzwaniem, to efekt końcowy przeszedł wszelkie oczekiwania, co można zauważyć w wybranych kolorach wystawionych sal. To pierwsza wystawa, w której artysta pracował nad aranżacją razem z projektantką przestrzeni wystawowej. Współpraca z Przemysławem Blejzykiem oraz całym zespołem wykonawczym była niezwykle satysfakcjonująca, przynosząc efekty, które przechodziły najśmielsze oczekiwania.
Wiedziałam, że to kolor oraz synteza idąca w stronę pixeli będą grały główną rolę na wystawie. Idąc tym tropem elementy aranżacji nawiązują do tych dwóch zagadnień, przenikając tkankę sal wystawienniczych. Zabiegi aranżacyjne, które zastosowaliśmy w ekspozycji to plamy barw mające odwołanie do kolorów zastosowanych w obrazach – podsumowuje Dorota Terlecka.
Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Sztuki Nowoczesnej w Gdańsku
22 lip 2023 – 22 paź 2023 wystawa przedłużona do 25.02.2024
Kuratorka: Agata Abramowicz
Koordynacja: Agata Abramowicz
Identyfikacja wizualna i opracowanie graficzne: Patryk Hardziej
Aranżacja: Dorota Terlecka, Denis Durtsev / Biuro Kreacja
Wykonanie aranżacji: Agencja Reklamowa Pixella
Foto: Rafał Kołsut, Aleksandra Mac
Więcej na https://biuro-kreacja.pl/