W ostatnich czasach, kolor zyskał na znaczeniu w architekturze, odbiegając od modernistycznego zamiłowania do bieli i ekologicznego zwrotu ku naturze z jego drewnem i naturalnymi teksturami. Obecnie, powrót intensywnych barw, które wprowadzają emocje, przyciągają uwagę, personalizują przestrzeń i wywołują reakcje użytkowników, oznacza nowy etap w projektowaniu. Zbiżająca się konferencja „Kolor w architekturze” będzie poświęcona wykorzystaniu koloru w architekturze w kontekście evidence based design. Wydarzenie odbędzie się 10 kwietnia 2024 o godzinie 9:00 w Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego. Wstęp jest bezpłatny, wymagana jest jedynie rejestracja.

Kolor odgrywa kluczową rolę w architekturze, wpływając na percepcję struktury pod wpływem światła, stanowiąc wizytówkę i środek komunikacji budynków. Jest on obecny we wszystkich aspektach architektury, od powierzchni po wnętrza, i ma znaczący wpływ na ocenę pracy projektanta poprzez kształtowanie wyrazu architektonicznego przestrzeni.

Brak koloru w architekturze pozbawiłby ją jednego z jej wymiarów – nie tylko przez wartość estetyczną, którą wnosi kolor, ale również przez jego funkcje praktyczne: informacyjne, dekoracyjne i psychologiczne.

Tradycyjnie w architekturze panowała zasada autentyczności, nakazująca pokazywać, z czego zbudowany jest obiekt. Kolor, kojarzony z maskowaniem i zakrywaniem prawdy, często był pomijany przez projektantów jako środek wyrazu. Ponadto, jako element osobistego gustu i mody, nigdy nie był uznawany za wystarczająco neutralny, dlatego odważne użycie kolorów zawsze wymagało uzasadnienia, które najczęściej opierało się na teorii koloru i badaniach psychologicznych.

Ramowy program konferencji

  •   9:00 Powitanie gości

Red.nacz. Grupy Sztuka Architektury Magdalena Wałek i Krzysztof Sołoducha

  • 9:15 – 9:30 Evidence Based Design

Red.nacz. Grupy Sztuka Architektury Magdalena Wałek

  • 9:30 – 9:50 Nowe oblicze kolorystyczne projektów dzięki farbom proszkowym IGP

Rafał Krupiński, IGP Pulvertechnik Polska

  • 9:50 – 10:20 Projektowanie przestrzeni z uwzględnieniem neuroestetyki: Jak wykorzystać kolor i kształt do poprawy dobrostanu użytkowników?

Dr med. Anna Kieszkowska-Grudny, Instytut BezStresu

  • 10:20 – 10:50 Przerwa kawowa
  • 10:50 – 11:10 Beton barwiony w masie – na przykładzie wybranej budowy „Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie”

Mgr inż. Bartłomiej Niesłuchowski założyciel i właściciel Grupa B37; wybrany przedstawiciel grupy HOLCIM

  • 11:10 – 11:40 Kolorystyka fasad portu Praskiego i Elektrowni – dylematy projektowe

Jan Chwedczuk, APA Wojciechowski Architekci

  • 11:40 – 12:10 Biuro firmy Arup jako przykład evidence based design

Katarzyna Solarek, Senior Sustainability Consultant w Arup

  • 12:10 – 12:23 Caparol. The Power of Surface

Jacek Stadnicki, Caparol Polska

  • 12:23 – 12:50 Badania sensoryczne użytkowników przestrzeni, a kolorystyka wnętrz

Aleksandra Chuchro, Livin D3.

  • 12:50 – 13:40 Przerwa obiadowa
  • 13:40 – 13:53 Wizualna i Akustyczna Harmonia: Sufity Akustyczne w Kontekście Barwy

Sebastian Staniewicz, Account Manager Knauf Ceiling Solutions

  • 13:53 – 14:20 Kolor w polskiej architekturze lat 90

Anna Cymer, historyczka sztuki, dziennikarka, popularyzatorka wiedzy o architekturze

  • 14:20 – 14:50 Nowoczesne przedszkole w Mesznej

Anna Sierant i Natalia Sikora z pracowni Archikunszt Studio

  • 14:50 – 15:20 Przerwa kawowa
  • 15:20 – 15:50 Analiza kolorystyczna krajobrazu miasta na przykładzie wybranych projektów architektury krajobrazu

Maja Skibińska, Szelest Pracownia

  • 15:50 – 16:20 Kształtowania całorocznego wyrazu kolorystycznego zieleni na terenach prywatnych i publicznych

Aleksandra Wiktorko-Rakoczy, Szelest pracownia i Kamila Służewska, Warsztat Zieleni

  • 16:20 – 17:00 Dyskusja podsumowująca i biznes mixer