Dworzec Metropolitalny w Lublinie, dzieło pracowni architektonicznej Tremend, utożsamia współczesne rozumienie architektury, łącząc innowacyjność z troską o ekologię oraz potrzeby lokalnej społeczności. Jego otwarcie na początku 2024 roku wprowadziło powiew świeżowści w infrastrukturę miasta, zarówno dla przyjezdnych, jak i mieszkańców, szybko zyskując status jednego z najbardziej imponujących obiektów tego typu w kraju.

Kompleks, będąc kwintesencją nowoczesnego projektowania, przekształca sposób, w jaki doświadczamy miejskich przestrzeni komunikacyjnych. Wspiera lokalny transport, oferując jednocześnie punkt przesiadkowy między dalekobieżnymi autobusami, komunikacją miejską, kolejami, a także strefami dla rowerzystów i taxi, co znacząco upraszcza logistykę przemieszczania się.

Architektura Dworca Metropolitalnego w Lublinie charakteryzuje się minimalistycznym podejściem, z subtelnymi akcentami w postaci ażurowych filarów, które nie tylko wzmacniają konstrukcję, ale również nadają jej unikalny charakter. Wizualnie odmienny od otaczających go budowli, w tym historycznego dworca autobusowego z XIX wieku, tworzy z nim harmonijny duet, łączący w sobie elementy historii i nowoczesności.

W projekcie priorytetem była nie tylko wysoka funkcjonalność, ale również integracja z zasadami zrównoważonego rozwoju. Architekci z Tremend skupili się na minimalizacji negatywnego wpływu budowy na środowisko, korzystając z odnawialnych źródeł energii oraz innowacyjnych, przyjaznych dla ekosystemu rozwiązań. Dworzec w Lublinie nie tylko ustanawia nowe standardy w projektowaniu obiektów publicznych, ale również podkreśla rolę architektury w promowaniu zrównoważonego rozwoju miast.

Nasz projekt to symbol przemiany miasta oraz wyraz troski o naszą wspólną przyszłość. Zaproponowane przez nas rozwiązanie opiera się na równowadze pomiędzy poszczególnymi, kluczowymi elementami: funkcjonalnością dla użytkowników, impulsem dla rewitalizacji tej części miasta oraz zastosowaniu technologii w myśl zrównoważonego rozwoju na wielu różnych poziomach – tłumaczy architektka Magdalena Federowicz-Boule, główna projektantka Dworca Lublin, prezeska pracowni Tremend, a także jurorka w uznanych konkursach architektonicznych jak Konkurs Geberit „Projekt Łazienki”, Saint-Gobain Glass Design Award czy międzynarodowy konkurs Paradyż Designers.

Wykorzystanie innowacyjnej koncepcji architektonicznej „box in box” w projekcie Dworca w Lublinie, zewnętrzna, gdzie większa bryła zawiera w sobie mniejszą, umożliwiło znaczące zmniejszenie potrzeby ogrzewania poprzez skupienie się na ogrzaniu jedynie centralnej części budynku. Optymalizacja efektywności systemu grzewczego została osiągnięta poprzez zastosowanie energooszczędnych pomp ciepła gruntowych i systemu rekuperacji z odzyskiem ciepła. Zintegrowano także zaawansowane funkcje, takie jak indywidualna regulacja temperatury i zarządzanie czasowe układami grzewczymi oraz wentylacyjnymi, co przyczyniło się do znacznego obniżenia śladu węglowego budynku.

Dodatkowo, instalacja paneli fotowoltaicznych na dachach przystanków dostarcza energię elektryczną niezbędną dla działania całego dworca, a zastosowanie energooszczędnych oświetleń dodatkowo podnosi ekologiczny charakter obiektu. Projektant z pracowni Tremend wzbogacił projekt o elementy bioaktywne, w tym ogród wertykalny na zewnętrznej ścianie o powierzchni prawie 300 m2 oraz zielony dach użytkowy, tworząc „podniebny skwer” pełen roślinności. Dopełnieniem zielonej infrastruktury są nasadzenia drzew i krzewów otaczające dworzec.

Interesującym aspektem projektu jest wykorzystanie systemu szarej wody, czyli wody z opadów, nie tylko do nawadniania zieleni, ale i do spłukiwania toalet, co stanowi krok w kierunku zrównoważonego zarządzania zasobami wodnymi. Projektanci wprowadzili również innowacyjne płyty chodnikowe o właściwościach antysmogowych, co świadczy o kompleksowym podejściu do kwestii ekologii i zdrowego środowiska.

Projekt Dworca Metropolitalnego w Lublinie odzwierciedla nowoczesne podejście do projektowania przestrzeni publicznych, kładąc szczególny nacisk na dostępność i wygodę użytkowania przez osoby z ograniczeniami mobilności i starszych. Architekci z pracowni Tremend zastosowali w toaletach zaawansowane rozwiązania firmy Geberit, które uwzględniają potrzeby osób niepełnosprawnych. Wśród nich znajdują się nie tylko wysokiej jakości elementy ceramiki łazienkowej, ale również specjalnie zaprojektowane uchwyty, poręcze, umywalki o optymalnej głębokości i profilu, a także stelaże podtynkowe o wzmocnionej konstrukcji. Dzięki tym rozwiązaniom, łazienki na dworcu są w pełni dostępne i zaprojektowane bez barier.

Uznanie, jakim cieszy się projekt, potwierdzają liczne nagrody branżowe. Dworzec zdobył wyróżnienie w kategorii „Najlepszy projekt ekologiczny” podczas konkursu „PLGBC Green Building Award” w 2022 roku, co podkreśla jego ekologiczny charakter i zrównoważone podejście do architektury. Prestiżowa nagroda „Real Estate Impactor” w kategorii „Innowacyjne podejście do projektowania przestrzeni”, przyznana przez dziennik „Rzeczpospolita”, oraz nagroda „Property Design Awards” w 2024 roku w kategorii „Bryła – obiekty publiczne”, dodatkowo potwierdzają, że Dworzec w Lublinie jest ważnym punktem na architektonicznej mapie Polski, stanowiąc przykład funkcjonalnej, estetycznej i zrównoważonej infrastruktury miejskiej.