Wkrótce podróżujący po Lublinie będą mieli do dyspozycji nowoczesne Zintegrowane Centrum Komunikacyjne, z imponującym Dworcem Metropolitalnym autorstwa pracowni Tremend. Ten zrównoważony projekt zdobył już wiele prestiżowych nagród, będąc doskonałym przykładem harmonii między funkcjonalnością a dbałością o środowisko.

Dworzec Metropolitalny zastępuje stary dworzec autobusowy z lat 70. XX wieku, znajdując się naprzeciwko dworca PKP Lublin Główny, pomiędzy ulicami Dworcową, Gazową i Młyńską. Cała inwestycja, jedna z największych i najważniejszych w mieście, współfinansowana ze środków europejskich, obejmuje nowy układ drogowy wokół obiektu, mający usprawnić ruch i komunikację.

Nowatorska architektura Dworca Metropolitalnego wchodzi w dialog z historycznym budynkiem z 1877 roku autorstwa Witolda Lanciego. Projektanci z pracowni Tremend celowo zdecydowali się na kontrastową stylistykę, unikając konkurencji z elewacjami istniejących budynków.

Koncepcja „Pudełko w Pudełku”

Budynek Dworca Metropolitalnego przyjmuje formę „pudełka w pudełku”. W większej zewnętrznej bryle zamknięta jest druga, mniejsza. Dach użytkowy, pełniący rolę skweru miejskiego z placem zabaw, oparty jest na imponujących wolnostojących słupach kielichowych, ukrywających piony kanalizacji deszczowej. Ażurowe konstrukcje z rur stalowych, przypominające splątane pnie drzew, spełniają zarówno funkcję użytkową, jak i pełnią rolę ozdobną.

Zrównoważone Innowacje

Projektanci z pracowni Tremend kładą duży nacisk na rozwiązania przyjazne środowisku. Dworzec w Lublinie jest tego doskonałym przykładem. Struktura „pudełko w pudełku” i ekologiczne parametry szklanych elewacji przyczyniają się do obniżenia kosztów ogrzewania. Materiał budowlany, beton, charakteryzuje się niską emisyjnością. Zewnętrzny ogród wertykalny zajmuje prawie 300 metrów kwadratowych, a system wody szarej umożliwia wykorzystanie deszczówki do spłukiwania toalet i podlewania zieleni.

Wnętrza są zaprojektowane z myślą o efektywnym wykorzystaniu energii. Ogrzewanie i chłodzenie płaszczyznowe, zasilane z kaskady pomp ciepła, wentylacja z odzyskiem ciepła, a także naturalne wietrzenie garażu podziemnego przyczyniają się do zrównoważonego zarządzania energią. Panele szklane nad stanowiskami autobusowymi z fotowoltaiką pełnią podwójną funkcję – zaciemniając pomieszczenia i dostarczając energii dla dworca.

Projekt Dworca Metropolitalnego w Lublinie zdobył uznanie w kraju i za granicą, otrzymując nagrody takie jak wyróżnienie Green Building Awards 2022 czy Real Estate Impactor 2020, co potwierdza wyjątkowość i zrównoważony charakter tego projektu.