Polski Balet Narodowy przygotowuje niezwykły wieczór baletowy, który odbędzie się już 18 maja na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Tego wieczoru na scenie spotkają się trzej wybitni holenderscy choreografowie, prezentując swoje wyjątkowe choreografie, które doskonale ukazują potencjał ludzkiego ciała oraz piękno tańca jako narzędzia pozwalającego zrozumieć muzykę Ludwiga van Beethovena.

Charakteryzujący się prostotą i ascezą zarówno w kostiumach, jak i w inscenizacji, holenderscy choreografowie reprezentują ducha holenderskiej szkoły tańca, tworzącej w Holenderskim Balecie Narodowym (HET). Prace takich mistrzów jak Rudi van Dantzig, Hans van Manen, Toer van Schayk, czy Ted Brandsen, obecnego dyrektora artystycznego HET, zdobyły uznanie na całym świecie. Dlatego też publiczność Teatru Wielkiego – Opery Narodowej będzie miała wyjątkową szansę podziwiania choreografii trzech wybitnych przedstawicieli tej szkoły: Hansa van Manena, Toera van Schayka oraz Teda Brandsena.

Wieczór rozpocznie się od wystawienia Grosse Fuge, jednej z najbardziej znanych choreografii Hansa van Manena, której powstanie datuje się na rok 1971. Ta fascynująca praca została stworzona dla zespołu Nederlands Dans Theater i bazuje na muzyce Beethovena, w tym na Grosse Fuge op. 133 oraz Cavatinie z Kwartetu B-dur op. 130. Choreografia ta skupia się głównie na interakcji między tancerzami, zarówno partnerami, jak i całym zespołem, który porusza się i kształtuje pod wpływem muzyki, stając się żywym wyrazem dźwięków. Ta praca ukazuje piękno ciała w kontekście męskości i kobiecości, osadzone w uniwersalnej i czystej przestrzeni sceny.

Wieczór zostanie uświetniony światową premierą choreografii Eroica Variations Teda Brandsena, która została zainspirowana artystycznymi osobowościami tancerzy Polskiego Baletu Narodowego. Choreografia ta jest wyjątkowa, ponieważ została stworzona specjalnie dla warszawskiej sceny, wykorzystując zdolności i umiejętności tancerzy tego zespołu.

Wieczór zakończy VII Symfonia Toera van Schayka, choreografa i scenografa, którego warszawska publiczność miała już okazję poznać dzięki jego współpracy z Wayne’em Eaglingiem przy przedstawieniu „Dziadek do orzechów i Król Myszy” z muzyką Piotra Czajkowskiego. W 1986 roku van Schayk sięgnął po jedno z największych arcydzieł symfonicznych, VII Symfonię A-dur op. 92 Beethovena, która została trafnie nazwana przez Richarda Wagnera „apoteozą tańca”. Ta wyjątkowa choreografia nadal fascynuje swoim oryginalnym podejściem do plastyczności i doskonałą synchronizacją ruchu tancerzy w przestronnej przestrzeni scenicznej, ściśle zespolonej z muzyką.

Ten wieczór baletowy z muzyką Beethovena zapowiada się niezwykle interesująco i dostarczy widzom wyjątkowych wrażeń artystycznych.

Beethoven i szkoła holenderska

Premiera 18 maja, godz. 19.00

Kolejne spektakle 19/20/21 maja i 2/3/4 czerwca

Polski Balet Narodowy oraz Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej

Dyrygent – Aleksei Baklan

GROSSE FUGE

Choreografia: Hans van Manen

Muzyka: Ludwig van Beethoven (Wielka fuga B-dur op. 133 i Cavatina z Kwartetu smyczkowego B-dur op. 130)

Prapremiera: 8/04/1971, Nederlands Dans Theater, Scheveningen

EROICA VARIATIONS

Choreografia: Ted Brandsen

Muzyka: Ludwig van Beethoven (15 Wariacji z fugą Es-dur, op. 35, „Wariacje heroiczne”)

Prapremiera: 18/05/2023, Polski Balet Narodowy, Warszawa

VII SYMFONIA

Choreografia: Toer van Schayk

Muzyka: Ludwig van Beethoven (VII Symfonia A-dur op. 92)

Prapremiera: 15/03/1986, Het Nationale Ballet, Amsterdam