Nowy Dworzec Metropolitarny w Lublinie to kluczowy element wieloetapowego i kompleksowego przedsięwzięcia, jakim jest tworzące się w stolicy województwa lubelskiego Zintegrowane Centrum Komunikacyjne. Zlokalizowany w centrum miasta, wraz z towarzyszącą infrastrukturą, stanie się węzłem komunikacyjnym, łączącym transport miejski, regionalny i ogólnokrajowy. Ponadto, będzie to jeden z najbardziej ekologicznych obiektów tego rodzaju w Polsce, a za projekt odpowiada renomowana pracownia Tremend.

Ostatnio, przedstawiciele Urzędu Miasta Lublin oficjalnie ogłosili zakończenie prac budowlanych i przystąpili do procedury odbiorów budowlanych. To oznacza, że pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z nowego Dworca Metropolitarnego na początku przyszłego roku.

Nowy Dworzec Metropolitarny znajduje się w centralnej części miasta, tuż obok historycznego budynku dworca PKP Lublin Główny, który pochodzi z XIX wieku. Dworzec Metropolitarny stanowi główny element koncepcji Zintegrowanego Centrum Komunikacji, która ma na celu połączenie różnych rodzajów transportu – metropolitarnego, regionalnego i ogólnokrajowego. Projekt musiał spełnić zarówno wymagania funkcjonalne, jak i harmonijnie wpisać się w kontekst architektoniczny i urbanistyczny tego miejsca.

Koncepcja projektu została opracowana przez renomowanych architektów z polskiej pracowni Tremend, która ma na swoim koncie m.in. projekt dworca Łódź Fabryczna. Ich podejście polegało na stworzeniu prostego, nowoczesnego kształtu, który stanowiłby kontrast wobec eklektycznej i historyzującej formy dworca PKP, nie konkurując jednak z nim wizualnie. Charakterystyczne ażurowe filary, stanowiące część konstrukcji stalowej i zadaszenia peronów, nadają budynkowi jego charakterystyczny wygląd. Ich organiczny wygląd przypomina pnącza winorośli, jednego z symboli Lublina, i nadaje strukturze lekkości. W projekcie użyto materiałów takich jak szkło i stal szlachetna.

Oprócz samego Dworca Metropolitarnego, powstały także perony z przystankami dla miejskiej i regionalnej komunikacji kołowej, podziemny parking dla samochodów, miejsca postojowe dla taksówek i stojaki dla rowerów. Na dachu planowany jest ogólnodostępny ogród z zielenią. Projekt obejmuje również modernizację miejskiego placu oraz układu drogowego, mającego na celu usprawnienie komunikacji.

Projekt został zaprojektowany z myślą o minimalizowaniu wpływu na środowisko naturalne. Struktura „box in box” (pudełko w pudełku) oraz parametry szklanej elewacji redukują zużycie energii. Materiały, takie jak beton, używane w budowie, mają niską emisyjność. Wszędzie, gdzie to możliwe, wykorzystuje się zasoby naturalne, takie jak deszczówka na potrzeby spłukiwania toalet. Wiele aspektów projektu, takie jak wentylacja z odzyskiem ciepła, energia słoneczna, sterowanie temperaturą i oświetleniem, ma na celu minimalizację zużycia energii. Antysmogowe chodniki pomagają ograniczyć zanieczyszczenie powietrza.

Projekt pracowni Tremend został doceniony zarówno w Polsce, jak i za granicą. Znajdował się na liście nominowanych do nagrody World Building of The Year w kategorii Infrastruktura podczas World Architecture Festival w 2019 roku. W 2020 roku otrzymał prestiżową nagrodę Real Estate Impactor w kategorii Innowacyjne podejście do projektowania przestrzeni przyznawaną przez dziennik „Rzeczpospolita”. W 2022 roku zdobył wyróżnienie w konkursie PLGBC Green Building Awards w kategorii Najlepszy projekt ekologiczny.

Informacje o projekcie:

Nazwa: Dworzec Metropolitarny / Zintegrowane Centrum Komunikacji
Lokalizacja: Lublin, Polska
Klient: Urząd Miasta Lublin
Architekt: Pracownia Tremend
Projekt: 2016
Realizacja: 2021-2023