Projektowanie najbardziej podstawowych przedmiotów jest wyjątkowo wymagające. Architekci, projektanci i inżynierowie zdają sobie sprawę, że często „mniej znaczy więcej”. To podejście wymaga ogromnej pracy, precyzji i doświadczenia, często przybierając formę trudnych wyzwań projektowych. Ta zasada sprawdza się zarówno w architekturze, jak i w projektowaniu wnętrz czy przedmiotów codziennego użytku.

Styl i funkcjonalność, chociaż czasem traktowane są jako odrębne elementy, pozostają w ścisłej zależności w projektowaniu. Ostateczna forma przestrzeni, materialnych przedmiotów czy cyfrowych interfejsów zależy bowiem od ich funkcji i funkcjonalności. Projektowanie prostych, minimalistycznych przedmiotów nie pozwala na ukrywanie niedoskonałości; każdy element jest na wierzchu. To wyjątkowo trudne, zwłaszcza gdy przedmiot ma pełnić wiele różnorodnych funkcji, a jednocześnie zachować prostotę formy. Przykładem takiego wyzwania są nawet najbardziej trywialne przedmioty, takie jak przełączniki.

Weźmy chociażby codziennie używane przełączniki – elementy, z którymi wchodzimy w krótkotrwałą interakcję, zauważając je głównie w momencie charakterystycznego kliknięcia. Ich funkcją jest przede wszystkim włączanie i wyłączanie, na przykład oświetlenia. W tradycyjnych przełącznikach o proporcjach 1:1 powierzchnia aktywacji to jedynie 50% przycisku (50% „wyłączony” i 50% „włączony”). To ogranicza powierzchnię interakcji i wymaga pewnej siły do przekazania sygnału mechanicznego.

Seria Simon 100, polskiego producenta Kontakt-Simon, zdobywająca w 2017 roku prestiżową nagrodę Red Dot Design Award, wprowadziła cichą rewolucję technologiczną w dziedzinie przełączników. Projektanci serii zrewolucjonizowali tradycyjny układ przycisku, umieszczając go poziomo. To rozwiązanie optymalizuje korzystanie z przełączników, zwiększając jednocześnie powierzchnię interakcji. W serii Simon 100 przełączniki są uruchamiane lekkim naciśnięciem, zawsze zachowując tę samą pozycję.

Jednak nagroda Red Dot Design Award nie została przyznana tylko ze względu na innowacyjne podejście do ergonomii. Produkty Kontakt-Simon zostały wykonane z wysokiej jakości, przezroczystego polimeru termoplastycznego PMMA, używanego np. w produkcji soczewek optycznych. To pierwsze takie zastosowanie tego materiału w produkcji przełączników. Również rama wykonana z tego samego materiału nadaje przedmiotom spójny wygląd, a minimalistyczna estetyka oddaje prostotę obsługi. W trakcie projektowania kierowano się słowami słynnego architekta Buckminstera Fullera: „Gdy pracuję nad problemem, nigdy nie myślę o pięknie. Ale kiedy skończę i rozwiązanie nie jest piękne – wiem, że jest złe”.

Ważnym aspektem, brany pod uwagę przez jury Red Dot Design Award, był również wygląd przełączników. Prosta i nowoczesna linia, będąca jednocześnie praktyczna, zdobyła uznanie. Minimalistyczne podejście do formy, bez linii odcięcia, wpłynęło nie tylko na estetykę, ale także na percepcję dotyku. Produkty Kontakt-Simon dowodzą, że każdy przedmiot może być dziełem sztuki, łącząc funkcjonalność, estetykę i innowacyjność.