W 1874 roku, w malowniczym Rapperswil w Szwajcarii, Albert Gebert postanowił założyć niewielki warsztat blacharski. Był to początek historii marki, która z czasem stała się europejskim liderem w produkcji produktów sanitarnych. 150 lat później, Geberit wciąż odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu branży.

Albert Gebert, młody rzemieślnik, postanowił rozpocząć własną działalność sześć lat po ukończeniu nauki zawodu blacharza. Jego warsztat w Rapperswil oferował szeroki zakres usług, włączając w to prace blacharskie, produkcję piorunochronów oraz instalacje rurowe. Już w pierwszym roku działalności w lokalnym tygodniku zachęcał mieszkańców do korzystania z jego usług. Czy już wówczas dostrzegał potencjał swojego warsztatu? Być może właśnie wtedy w jego umyśle zaczęły kiełkować pomysły, które później zmieniły oblicze branży sanitarnej.

Na początku był… feniks

Albert Gebert, wykazując się pracowitością i smykałką do interesów, osiągnął sukces, który pozwolił mu też przed 1900 rokiem zakupić posiadłość w Rapperswil. Nazwał ją „Phönix”. Na tym terenie, oprócz domu rodzinnego, znalazło się również miejsce na warsztat oraz sklep.

To właśnie w tym warsztacie, w 1905 roku, narodziła się pierwsza szwajcarska spłuczka. Gebert, niezmiennie wierny idei rodzinnej, nadał jej nazwę „Phönix”, podkreślając znaczenie rodzinnego gniazda. Innowacyjna spłuczka, wykonana z drewna i wewnątrz zabezpieczona ołowianą blachą, zyskała również metalowy zawór spustowy. Według jego syna, wynalazek ten był odpowiedzią na dręczące Alberta Geberta wyrzuty sumienia związane z nieskuteczną walką z błonicą, która pochłonęła życie trójki jego dzieci.

Plastik, który zmienił wszystko

Do połowy XX wieku firma należąca do rodziny Geberta specjalizowała się głównie w produkcji metalowych odpływów i złączek. Jednak prawdziwym przełomem okazała się spłuczka wykonana z tworzywa sztucznego. Heinrich i Klaus Gebertowie, zarządzający wówczas przedsiębiorstwem, postanowili zaryzykować i zastąpić produkcję metalową przetwórstwem tworzyw sztucznych. To okazało się strzałem w dziesiątkę.

W 1952 roku na rynek trafiła pierwsza spłuczka z tworzywa sztucznego, co zapoczątkowało sukces marki na arenie europejskiej. Ta nowatorska konstrukcja była łatwiejsza w montażu i zapewniała skuteczniejsze spłukiwanie niż tradycyjne spłuczki ceramiczne. Zainteresowanie nowym produktem szybko rosło, co dało firmie impuls do dalszego rozwoju. W efekcie, już cztery lata później, powstało nowoczesne laboratorium, gdzie doskonalono mieszanki tworzyw sztucznych do produkcji kolejnych modeli spłuczek i syfonów odpływowych.

Nie obudzi nawet… kota

W latach 50. XX wieku spłuczka z tworzywa sztucznego stała się prawdziwym hitem sprzedażowym. Jednak nie tylko praktyczne aspekty nowego produktu miały na to wpływ. Właściciele firmy Geberit szybko zauważyli potrzebę skutecznej promocji. Rozwijali sieć kontaktów z hurtowniami, a także intensywnie reklamowali swoje produkty w prasie branżowej i na targach. Niektóre z tych reklam, jak choćby ta z 1967 roku, prezentująca kota spoczywającego na spłuczce, były niezwykle pomysłowe, ukazując, jak ciche i wygodne w użytkowaniu są spłuczki Geberit.

Kluczowym elementem wsparcia na drodze do sukcesu był także wprowadzony już w 1956 roku nowatorski serwis doradczy. Była to niezwykła inicjatywa na skalę tamtych czasów, która znacząco wzmocniła rozpoznawalność i wiarygodność marki Geberit.

Innowacje napędzają rozwój

Inżynierowie i technolodzy Geberit nie spoczęli na laurach, kontynuując nieustanny rozwój i poszukiwanie nowych rozwiązań. W 1964 roku wprowadzono na rynek pierwszą spłuczkę z PVC montowaną na ścianie. Jedenaście lat później pojawił się „Montagefix” – pierwszy system instalacyjny oparty na metalowym stelażu. Kolejne lata przyniosły kolejne innowacje, takie jak dwustopniowy zawór spustowy, system eliminujący nieprzyjemne zapachy oraz elektroniczny system spłukiwania pisuarów.

W latach 70. XX wieku szczególną uwagę skupiono na rynku toalet myjących, co stanowiło wyzwanie w kontekście produkcji. Testy i badania doprowadziły do stworzenia w 1978 roku pierwszej deski myjącej z natryskiem i regulacją strumienia. Segment toalet myjących stał się charakterystycznym elementem oferty marki Geberit. W tym czasie pojawiły się również takie innowacyjne rozwiązania, jak przenośna toaleta myjąca zasilana baterią czy deska myjąca z regulowanym natryskiem ciepłą wodą, suszarką i funkcją odsysania zapachów, która zdobyła popularność w Japonii.

Wsłuchani w potrzeby rynku

Dynamiczny rozwój spłuczki z PVC w latach 50. XX wieku umożliwił nie tylko dalszy wzrost marki, ale również ekspansję na rynki europejskie. Pierwszy oddział handlowy Geberit za granicą został otwarty w Niemczech. Niedługo potem, w Paryżu i Wiedniu, powstały kolejne spółki dystrybucyjne. W latach 90. XX wieku do międzynarodowej rodziny Geberit dołączyła także Polska – w 1995 roku została zarejestrowana spółka dystrybucyjna. Wraz z rosnącą siecią handlową, powstawały również nowe zakłady produkcyjne. Do końca 2023 roku firma działała na całym świecie, posiadając 26 zakładów produkcyjnych, w tym 22 w Europie.

Decyzje biznesowe marki Geberit są świadectwem ciągłego dostosowywania się do zmieniających się potrzeb rynku. Przykładem może być decyzja o produkcji własnych stelaży podtynkowych do instalacji sanitarnych, związana z upowszechnieniem technologii ścianek instalacyjnych w latach 80. XX wieku. Istotnym wydarzeniem w historii firmy było również przejęcie w 2015 roku grupy Sanitec, co pozwoliło marce Geberit stać się jednym z największych producentów ceramiki sanitarnej w Europie oraz poszerzyć swoją ofertę.

Wspólne świętowanie z marką Geberit

W roku 2024 firma Geberit obchodzi 150-lecie istnienia i zaprasza wszystkich do wspólnego świętowania. W związku z jubileuszem przygotowano wiele aktywności skierowanych do klientów, partnerów handlowych i sprzedawców. Aby być na bieżąco z wydarzeniami, warto śledzić komunikaty publikowane w mediach społecznościowych oraz na stronach internetowych. Z okazji jubileuszu powstała również specjalna strona internetowa www.geberit150.com, na której można zapoznać się z historią marki na przestrzeni 150 lat oraz poznać jej filozofię biznesową. Nie zabraknie też żadnej nowinki czy wydarzenia marki Geberit w tym roku!