Wybierając pompę ciepła, kluczowe jest postawienie na fachowego instalatora. Rekomendacja od instalatora często stanowi główny czynnik, który wpływa na decyzję klienta o zakupie urządzenia. Należy pamiętać, że w większości przypadków problemy z działaniem systemu wynikają nie z wad samego urządzenia, ale z błędów popełnionych podczas jego doboru, projektowania instalacji oraz montażu. To podkreśla, jak ważna jest wiedza instalatorów z perspektywy klienta.

Odpowiedzialni producenci powinni wspierać specjalistów, którzy ich reprezentują, co potwierdzają sami zainteresowani. Eksperci, tak jak Tomasz Tchórzewski z Stiebel Eltron, zwracają uwagę na najczęstsze błędy montażowe oraz radzą, jak się przed nimi ustrzec. Ważne jest, aby instalator był świadomy, że pompa ciepła wykorzystuje energię z ziemi, wody lub powietrza i nie jest źródłem, a jedynie transmiterem ciepła. Sprawne działanie systemu grzewczego zależy od solidnej wiedzy z zakresu hydrauliki, dlatego dobór odpowiedniego specjalisty ma fundamentalne znaczenie dla oferowania i zainstalowania optymalnego rozwiązania z punktu widzenia klienta.

Śmiało można powiedzieć, że w większości przypadków, gdy system nie działa w ogóle lub nie działa poprawnie, dzieje się tak nie za przyczyną wady urządzenia, a właśnie błędów podczas ich doboru, projektowania instalacji czy jej wykonania. Dlatego w tym fachu tak ważne jest samodoskonalenie – mówi Tomasz Tchórzewski, Dyrektor ds. Inwestycji w Stiebel Eltron.

Ekspert podkreśla, że dobry instalator powinien cechować się nie tylko aktualną wiedzą, ale również rzetelnością i terminowością. Te cechy są szczególnie istotne dla inwestora, który musi skoordynować pracę różnych ekip na budowie.

Najczęstsze błędy w instalacji systemów ogrzewania z wykorzystaniem pomp ciepła to niewłaściwy dobór urządzenia oraz błędy w wykonaniu hydrauliki, będącej kluczowym elementem systemu. Takie błędy, często wynikające z braku odpowiedniej wiedzy, mogą prowadzić do sytuacji, gdzie system nie jest w stanie efektywnie rozprowadzić ciepła generowanego przez pompę, co negatywnie wpływa na koszty eksploatacji. Nawet dobrze dobrany sprzęt nie spełni swojej funkcji, jeśli instalacja zostanie wykonana błędnie, co zmusza użytkownika do korzystania z dodatkowych źródeł ogrzewania. Problemem bywa także estetyka wykonania instalacji, co może być istotne dla inwestora budującego wymarzony dom.

Prawidłowy dobór urządzenia jest zawsze procesem indywidualnym, dostosowanym do specyficznych cech i potrzeb budynku, takich jak jego wiek, liczba źródeł ciepła, wielkość okien czy obecność ogrzewania podłogowego. Złożoność tych zagadnień wymaga od instalatorów ciągłego aktualizowania wiedzy. Odpowiedzialni producenci rozumieją tę potrzebę i wspierają specjalistów montujących ich urządzenia, wiedząc, że od tego zależy satysfakcja klienta i sukces ich przedsiębiorstwa.

W tym modelu działa Stiebel Eltron. Naszym fachowym instalatorom udostępniamy zasoby funkcjonujących w Warszawie, Wrocławiu i Gdańsku centrów szkoleniowych i know-how pracujących tam specjalistów. Na co dzień dostępne są dla nich również wspierające instalatorów narzędzia planistyczne do przygotowywania koncepcji technicznych oraz szczegółowych rozwiązań dla klienta – mówi Tomasz Tchórzewski.

Instalatorzy mogą także korzystać z konsultacji i porad dotyczących konkretnych projektów systemów grzewczych. Przedstawiciele marki wizytują wspólnie z nimi budowy, by w ten sposób rozstrzygnąć wymagające tego kwestie.

Służymy wszechstronnym wsparciem, a codzienne kontakty sprawiają, że ze zdecydowaną większością naszych instalatorów jesteśmy na „ty”. Nie zostają oni z nurtującymi ich problemami sami, a dobry kontakt i wzajemne zaufanie ułatwia uzyskanie najlepszych efektów, co niewątpliwie jest dobrą wiadomością dla klienta – wyjaśnia Dyrektor ds. Inwestycji w Stiebel Eltron.

Dobry instalator prawdę ci powie

Znaczenie dobrej komunikacji, jakości urządzeń połączonej z ich uproszczeniem, a także wsparcia w pogłębianiu wiedzy podkreślają również instalatorzy.

Partnerzy po stronie Stiebel Eltron są dla nas dostępni, komunikacja działa sprawnie i możemy liczyć na wsparcie działu technicznego, gdy jest nam ono potrzebne. Ten aspekt jest z mojej perspektywy po prostu cenny, a jednocześnie pracując na co dzień z urządzeniami różnych producentów mogę powiedzieć, że nie jest to standard – mówi Bartłomiej Weremczuk, z działającej w regionie Małopolski firmy MB Technika Grzewcza.

Niezależnie od tego, że pompy produkcji Stiebel Eltron są dopracowane i jednocześnie nie przekombinowane, co zdecydowanie ułatwia ich montaż, to możliwość doskonalenia technicznej wiedzy jest zawsze dodatkową wartością. Co ważne, przedmiotem szkoleń są właśnie sprawy stricte techniczne. Jako instalator cenię sobie dostępność działu technicznego, serwisantów a także menadżerów. Wszystko to sprawia, że nasz model pracy w zasadzie obejmuje projekt i dobór urządzenia, następnie jego montaż, której prawidłowość potwierdza serwisanci. Kolejnym krokiem jest często wizyta u sąsiadów danego klienta, którzy pod wpływem jego pozytywnych doświadczeń składają zapytanie o pompę ciepła dla siebie – dodaje Mateusz Wypych, fachowy instalator z Częstochowy.

Podobną opinię wyraża Adrian Drab.

Szkolenia dla fachowych instalatorów łączą teorię z praktyką, a obecność na nich serwisantów, podobnie jak sprawny codzienny kontakt z nimi, pozwalają przebrnąć przez wszelkie niuanse, których nie wyjaśniają instrukcje. Zresztą dobra dostępność serwisu jest dla nas bardzo ważnym czynnikiem rekomendacji rozwiązania dla klienta. Dzięki kompleksowemu podejściu zimą mogę spać spokojnie, nawet gdy temperatury spadają do poziomu poniżej -20’C, będąc pewnym że moi klienci są bezpieczni – mówi Adrian Drab, właściciel Instal4u z siedzibą w Busku Zdroju.

Fotowoltaika i pompy ciepła to diametralnie odmienne systemy

Fotowoltaika i pompy ciepła reprezentują dwa różne systemy, lecz zainteresowanie pompami ciepła pozostaje na wysokim poziomie. W przestrzeni internetowej, na forach, gdzie nabywcy i osoby zainteresowane szukają informacji, często pojawiają się pytania dotyczące oceny proponowanych rozwiązań, takich jak typ czy moc pompy ciepła, a także kosztów zakupu i montażu kompleksowego systemu. Część odpowiedzi sugeruje tańsze rozwiązania „aby zostało na wakacje” lub kwestionuje potrzebę wyboru większej mocy, co jak zauważa Tomasz Tchórzewski, jest podejściem niecelowym.

Odpowiedzialny instalator nie oceni poprawności doboru urządzenia, bez zapoznania się ze szczegółami i wizją lokalną obiektu, który jest przedmiotem inwestycji – mówi Tomasz Tchórzewski, rekomendując by pomocy w zweryfikowaniu instalatorów szukać u producentów urządzeń.

W jego opinii warto zwrócić uwagę na podmioty, które jednocześnie oferują usługi w zakresie montażu pomp ciepła i fotowoltaiki.

Jeśli ktoś deklaruje, że mówiąc potocznie „ogarnie i jedno i drugie”, to moim zdaniem należy do takich deklaracji podchodzić z ostrożnością. Wszystko wynika z faktu, że oba systemy są od siebie diametralnie odmienne. Pompy ciepła są układem hydraulicznym, który wymaga wiedzy zupełnie innej niż w przypadku paneli. Ryzyko, że coś pójdzie nie tak rośnie, gdyż zwyczajnie w świecie ta materia jest skomplikowana, a jej poznanie wymaga szkolenia i doświadczenia. Niestety nawet mając prawidłowy projekt nie mamy stuprocentowej pewności odpowiedniego wykonania całej instalacji – dopowiada.

Klucz do minimalizowania ryzyka błędów w instalacji leży w korzystaniu z usług doświadczonego fachowca, który jest odpowiednio przygotowany do montażu systemu. Choć najlepsi fachowcy często zdobywają klientów dzięki poleceniom „pocztą pantoflową”, wartościowym źródłem informacji dla poszukujących są także serwisy producentów. Na przykład, Stiebel Eltron prowadzi program „Fachowy Instalator”, skierowany do firm instalacyjnych, które posiadają odpowiednie kwalifikacje, wiedzę i doświadczenie w montażu pomp ciepła do centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej, zarówno powietrznych, jak i gruntowych. Marka stawia na jakość, działając w modelu opartym na rekomendacjach swoich serwisantów, którzy stanowią podstawę dla wyboru partnerów, ich szkolenia oraz certyfikacji. Informacje o certyfikowanych partnerach są następnie udostępniane online.

Jak się ustrzec przed błędami?

Gwarancją poprawności montażu jest jej sprawdzenie przez serwis producenta. W Stiebel Eltron ten etap jest niezbędny do uzyskania gwarancji na zakupione urządzenia. W Polsce wytwórca urządzeń grzewczych i wentylacyjnych posiada sieć 550 autoryzowanych instalatorów – rozproszonych na terenie całego kraju. W połączeniu z dobrze rozwinięta siecią serwisową wspierają one inwestora na każdym etapie inwestycji.

Zgłoszenie zamontowanego systemu do serwisu producenta sprawia, że niemal do zera eliminujemy ryzyko niepoprawnej instalacji. Jeśli na tym etapie coś było nie tak, to serwis to wychwyci, a instalator będzie musiał poprawić – podsumowuje dyrektor ds. inwestycji Stiebel Eltron, producenta rozwiązań grzewczych i wentylacyjnych.

Fot. i oprac. na podst.: mat. pras. Stiebel Eltron