W okresie wakacyjnym wielu Polaków intensywnie angażuje się w prace remontowe. Z badań przeprowadzonych w 2023 roku wynika, że niemal co piąty respondent zrezygnował z wyjazdu na wakacje, aby przeznaczyć oszczędności na remonty swoich domów. Dane z platformy ERLI wskazują na rosnące zainteresowanie zakupami sprzętu remontowego online – w kategorii „Budowa i Remont” platforma odnotowała wzrost liczby transakcji o ponad 80% w pierwszej połowie bieżącego roku w porównaniu do roku ubiegłego.
W Polsce wiele osób wykorzystuje urlop na odświeżanie i modernizację swoich mieszkań oraz domów. Dane pokazują, że prawie 87% Polaków wydało na remonty co najmniej 10 tys. zł w ciągu ostatnich trzech lat, a ponad jedna trzecia z nich zainwestowała od 15 do 20 tys. zł. Coraz więcej z tych zakupów realizowanych jest online. Według statystyk z ERLI, liczba transakcji w kategorii Budowa i Remont wzrosła o 81% w pierwszym półroczu 2024 roku w porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim.
Wzrost ten podkreśla rosnące zainteresowanie produktami wykończeniowymi oraz bogaty asortyment dostępny na platformie ERLI. Klienci mogą liczyć na korzystniejsze oferty niż te dostępne w sklepach stacjonarnych czy na innych platformach zakupowych.
Cieszy nas stały rozwój kategorii Budowa i Remont na naszej platformie, ponieważ cały czas staramy się poszerzać dostępną ofertę o dodatkowy asortyment w atrakcyjnych cenach. W efekcie liczba transakcji w pierwszej połowie 2024 roku w tej kategorii na ERLI wzrosła o ponad 80% r/r. W top 3 w kategorii znalazło się wyposażenie łazienek, w szczególności produktów w kategorii wanny, kabiny prysznicowe, ceramika łazienkowa czy armatura. Ponadto hitem ostatniego półrocza okazały się lamele na filcu, co pokazuje, że moda na to wykończenie wnętrz nadal trwa – mówi Katarzyna Kierach, Dyrektor Marketingu ERLI i dodaje: Z kolei najdynamiczniej w tym czasie rozwijały się podkategorie ogrzewanie oraz klimatyzacja i wentylacja, a wraz ze wzrostem ich sprzedaży (odpowiednio +190% oraz +195%), wzrosła także średnia wartość koszyka – odpowiednio o +50% oraz +20%.
Sezonowy cykl remontowy
Zainteresowanie produktami remontowymi w Polsce ma wyraźnie sezonowy charakter, co tworzy regularny cykl remontowy każdego roku. Dane z ERLI pokazują, że wzrost liczby transakcji w kategorii Budowa i Remont zaczyna się już w marcu, co jest związane z poprawiającymi się warunkami pogodowymi oraz rosnącą chęcią przygotowania domów i ogrodów na nadchodzące lato. Wiosna to czas, kiedy Polacy intensywnie planują odświeżenie swoich przestrzeni po zimie, koncentrując się na malowaniu ścian, wymianie podłóg oraz generalnym porządkowaniu. Statystyki pokazują, że blisko połowa Polaków rozpoczyna remonty właśnie wiosną.
W pierwszym kwartale 2024 roku na ERLI odnotowano znaczący wzrost sprzedaży w kilku kategoriach. Największy wzrost dotyczył siatek i paneli ogrodzeniowych (+656% r/r) oraz akcesoriów malarskich (+248% r/r). Wzrosło także zainteresowanie akcesoriami do instalacji elektrycznej, w tym zabezpieczeniami i rozdzielnicami przyłączeniowymi (+238% r/r), a także produktami do łazienek, takimi jak kabiny i prysznice (+220% r/r).
Obserwując wzrosty sprzedażowe poszczególnych artykułów remontowych w ERLI, zauważyć można, że wraz ze zmianą pogody zmienia się zainteresowanie poszczególnymi podkategoriami. Im cieplej, tym więcej transakcji dotyczy produktów wykorzystywanych przy elewacjach lub większych remontach domów – mówi Łukasz Jońca, Head od Category Management ERLI.
Sezonowy cykl remontowy
Największe zainteresowanie produktami remontowymi obserwuje się latem. Ciepła pogoda i wyższe temperatury sprzyjają pracom zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz budynków. Dodatkowo, okres wakacyjny daje wiele osób więcej czasu, co umożliwia realizację większych i bardziej czasochłonnych projektów. Wiele osób wykorzystuje urlopy, aby przeprowadzić remonty łazienek i kuchni, co pozwala im na dokładniejsze nadzorowanie prac. Około 20% Polaków decyduje się w tym czasie na rezygnację z wyjazdów wakacyjnych, aby przeznaczyć czas i oszczędności na remonty w swoich domach.
Jesienią tempo remontów zaczyna spadać, ale wielu konsumentów decyduje się na odnowienie wnętrz przed nadchodzącą zimą. To idealny moment na przygotowanie domów do chłodniejszych miesięcy, obejmujący prace takie jak izolacja czy remonty wewnętrzne. Podobnie, zimą, mimo niższej aktywności remontowej, rośnie liczba osób, które wykorzystują przerwę świąteczną na modernizację mieszkań. W okresie zimowym Polacy często inwestują w dodatkową izolację budynków, remonty wewnętrzne oraz przygotowanie domów na święta. Bożonarodzeniowe wyprzedaże produktów remontowych przyciągają klientów, oferując atrakcyjne ceny zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online.
Produkty remontowe w e-commerce
Już w 2022 roku aż 60% Polaków kupowało produkty remontowe i wykończeniowe online, co pokazuje, że rynek budowlany, podobnie jak wiele innych branż, częściowo przeniósł się do handlu internetowego podczas pandemii. Trend ten utrzymuje się, a coraz więcej konsumentów decyduje się na zakupy w sieci. Zakupy online pozwalają na wygodne nabywanie produktów bez wychodzenia z domu oraz ułatwiają porównanie ofert różnych serwisów, co pomaga znaleźć najbardziej atrakcyjne ceny.
Coraz więcej remontujących decyduje się na zakup akcesoriów i narzędzi remontowych online zamiast w sklepach stacjonarnych – składa się na to wiele czynników, ale głównie jest to wygoda wyboru produktów, a także możliwość szybkiego ich porównania, również pod kątem ceny oraz metody dostawy. Dodatkowo produkty te można z łatwością przejrzeć i ocenić na stronie lub w aplikacji, co znacznie zmniejsza ryzyko dokonania niewłaściwego zakupu – mówi Katarzyna Kierach z ERLI. Rosnąca sprzedaż tej kategorii na naszej platformie oraz bardzo niski odsetek zwrotów nieprzekraczający 3% pokazują, że zarówno jakość, jak i przede wszystkim atrakcyjne ceny przyciągają konsumentów właśnie do ERLI. Warto podkreślić, że ERLI oferuje nie tylko szeroki asortyment produktów w niskich cenach, ale umożliwia także realizację wygodnych i bezpiecznych wysyłek zwrotnychprzez Paczkomat® InPost. Takie wygodne i proste zwroty są niezwykle ważne przy remontach, dając konsumentom większą elastyczność i swobodę na etapie dokonywania zakupów – dodaje.
Klienci kupujący produkty z kategorii Budowa i Remont na ERLI
Kim są klienci wybierający produkty remontowe na ERLI? Kupujący artykuły z kategorii Budowa i Remont są przedstawicielami różnych grup wiekowych, którzy często szukają inspiracji do wykończenia wnętrz i chętnie korzystają z promocji, aby nabyć wysokiej jakości materiały w korzystnych cenach. Preferują wygodne i bezpieczne metody płatności – aż 41% z nich korzysta z płatności BLIK, co piąty wybiera szybkie płatności, a niemal ¼ decyduje się na płatność za pobraniem.
Najczęściej wybieranym sposobem dostawy pozostaje usługa kurierska, na którą decyduje się niemal 1/3 klientów. Preferencja ta wynika z wygody, jaką zapewnia dostarczenie zamówienia bezpośrednio do domu, co oszczędza czas i wysiłek związany z odbiorem przesyłki. Dodatkowo, nie każdy produkt można odebrać z automatu paczkowego czy punktu odbioru, co również wpływa na popularność opcji kurierskich.
Nie dziwi nas zauważalny w ostatnim czasie na ERLI wzrost sprzedaży produktów z kategorii Budowa i Remont. Z jednej strony to efekt stale poszerzającej się oferty w konkurencyjnych cenach na naszej platformie – mówi Katarzyna Kierach. Z drugiej strony wpływ na to mają zmiany w trendach zakupowych online – polscy konsumenci częściej kupują online nie tylko drobne narzędzia czy akcesoria, ale również większe i cięższe produkty, takie jak płytki, farby czy elementy instalacyjne. To efekt wzrostu zaufania kupujących do logistyki i dostaw. Rośnie także zainteresowanie produktami ekologicznymi i energooszczędnymi – dodaje.
Fot. i oprac. na podst.: mat. prasowe ERLI.