W dobie dynamicznych zmian w środowisku pracy, przestrzeń biurowa staje się miejscem nie tylko wykonywania obowiązków zawodowych, ale także ważnym elementem identyfikacji i wizerunku marki. Wyzwania te były głównym tematem dyskusji podczas spotkania zorganizowanego przez ARC Interiors, które odbyło się 16 maja 2024 roku w Warszawie, w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich przy ul. Foksal 2.
Spotkanie zgromadziło blisko 200 uczestników, w tym wybitnych architektów, przedstawicieli producentów i dystrybutorów mebli oraz akcesoriów do wnętrz, a także dziennikarzy specjalizujących się w tematyce designu i architektury. Sesję otworzyli znani liderzy branży – Natalia Pokorska z firmy Steelcase oraz Krzysztof Szymczak z Interface, którzy podkreślili znaczenie innowacji i adaptacyjności w projektowaniu nowoczesnych przestrzeni biurowych.
Główna część spotkania to prezentacje międzynarodowych ekspertów. Sara Brondsema, category manager w Steelcase, zaprezentowała najnowszy produkt – fotel „Karman”. Dyskusja skupiała się na rozwoju przestrzeni biurowych, które wspierają dobrostan, zaangażowanie i produktywność pracowników, uwzględniając najnowsze trendy w designie. Ilinca Popescu, z kolei, przedstawiła strategie sprzedażowe oraz zarządzanie wydajnością w Steelcase.
Spotkanie było również okazją do zapoznania się z działaniami firmy Interface w zakresie zrównoważonego rozwoju, przedstawionymi przez Janneke Leenaars, kierownika regionalnego ds. zrównoważonego rozwoju. Jej wystąpienie, zatytułowane „Sustainabilty Journey Interface”, koncentrowało się na roli przedsiębiorstw w rozwiązywaniu kluczowych problemów społecznych i środowiskowych.
Po zakończeniu prezentacji uczestnicy mieli okazję wymienić się doświadczeniami podczas części networkingowej, która umożliwiła nawiązanie nowych kontaktów zawodowych. Wieczór uświetniły przysmaki od Restauracji Kręgliccy oraz konkurs, w którym główną nagrodą był fotel „Karman”. Spotkanie zakończyło się zabawą przy muzyce DJ’a, tworząc niezapomnianą atmosferę.
Steelcase: Pionier nowoczesnych technologii na rzecz środowiska
Steelcase, jako jeden z globalnych liderów w produkcji wyposażenia biurowego, od dawna stawia na zrównoważony rozwój, integrując ekologiczne praktyki w każdym etapie swojej działalności – od projektowania po produkcję. Firma osiągnęła neutralność węglową w 2020 roku i obecnie dąży do redukcji swojej emisji dwutlenku węgla o 50% do 2030 roku, co zostało zweryfikowane przez inicjatywę Science Based Targets. Działania te nie tylko podkreślają zaangażowanie Steelcase w ochronę klimatu, ale również stanowią istotny element jej tożsamości korporacyjnej.
Neutralność węglowa Steelcase nie ogranicza się tylko do deklaracji – przekłada się na konkretne działania w procesach produkcyjnych i oferuje klientom możliwość dokonywania bardziej świadomych wyborów dzięki certyfikatom Carbon Neutral dostępnym dla wszystkich projektowanych i produkowanych przez firmę krzeseł.
Innowacyjność Steelcase manifestuje się w nowych produktach, takich jak fotel „Karman”, który prezentowany był jako jedna z tegorocznych nowości. „Karman” zdobywa uznanie za swoje innowacyjne podejście do ergonomii i designu oraz za integrację zasad zrównoważonego rozwoju. Fotel, zaprojektowany z minimalnym wpływem na środowisko, wyróżnia się konstrukcją zredukowaną do niezbędnego minimum komponentów, co ułatwia recykling i minimalizuje zużycie materiałów. Jego lekka, ale wytrzymała budowa zapewnia ergonomiczne wsparcie, dostosowując się do ruchów użytkownika i zwiększając komfort pracy.
Model „Karman” posiada także certyfikaty NF Environment i IAQ (Indoor Air Quality) przyznane przez Scientific Certification Systems Indoor Advantage™ Gold, co potwierdza jego niski wpływ na jakość powietrza w pomieszczeniach. To czyni go idealnym wyborem dla tych, którzy cenią sobie zarówno estetykę, jak i odpowiedzialność ekologiczną. Dodatkowo, dzięki specjalnie skonstruowanej siatce Intermix, fotel subtelnie zmienia kolor w zależności od intensywności światła, co dodaje mu elegancji i nowoczesnego wyglądu.
Interface – inspirowane naturą
Prezentacja Interface podczas wydarzenia zorganizowanego przez ARC Interiors stanowiła ważny punkt programu. Interface, globalna firma działająca na rynku od 50 lat, ma na celu osiągnięcie negatywnego śladu węglowego do 2040 roku, stawiając sobie za ambitny cel bycie najbardziej zrównoważoną firmą na świecie. Firma ta jest znana z innowacyjnych technologii wykorzystywanych przy produkcji płytek wykładzinowych, LVT oraz podłóg kauczukowych nora.
Podczas prezentacji, jednym z głównych punktów była kolekcja Connected Ethos, która inspirowana jest naturalnymi formami i kolorami. Podkład CQuest Bio, stosowany w tej kolekcji, wykonany jest z biokompozytów i materiałów z recyklingu, co przekłada się na ślad węglowy na poziomie 3.49 CO2 eq./m2. Z kolei przy użyciu podkładu CQuest BioX, ślad węglowy może osiągnąć wartość negatywną, wynosząc -0.31 CO2 eq./m2.
Z dumą przedstawiono również najnowszą kolekcję Etched and Threaded, która oficjalnie zadebiutuje pod koniec czerwca. Kolekcja ta czerpie inspiracje z koncepcji japandi i tradycyjnych azjatyckich tkanin, co świadczy o głębokim zrozumieniu i szacunku dla kulturowej różnorodności oraz zrównoważonego designu.
Od 1996 roku Interface znacząco obniżył ślad węglowy swoich wyrobów o 82%, między innymi dzięki wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii i intensywnym badaniom nad nowymi, ekologicznymi surowcami.
Zaangażowanie Interface w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju jest imponujące, ale przedsiębiorstwo zdaje sobie sprawę, że droga do osiągnięcia celów ekologicznych wciąż jest długa. Wydarzenie stanowiło nie tylko okazję do prezentacji najnowszych trendów w designie biurowym, ale także platformę do dyskusji na temat wpływu designu na dobrostan i efektywność pracowników. Firma ARC Interiors, razem z partnerami takimi jak Steelcase i Interface, podkreśliła, jak nowoczesne technologie i odpowiedzialne podejście mogą zmieniać przestrzenie pracy, czyniąc je lepszymi dla ludzi i środowiska. Produkty obu marek są dostępne w showroomach ARC Interiors w Warszawie i Krakowie.
Fot. Bartek Barczyk