11 czerwca 2025 roku przestrzenie warszawskiego hotelu Crowne Plaza Warsaw – The HUB stały się bramą do świata hiszpańskiego wzornictwa. Wszystko za sprawą drugiej edycji wydarzenia „SPAIN IS IN – CAMINO A ESPAÑA”, zorganizowanego przez ICEX España Exportación e Inversiones, Ambasadę Hiszpanii oraz agencję OKK! PR. Spotkanie skierowane do architektów, projektantów wnętrz i pasjonatów designu było czymś więcej niż prezentacją trendów – stanowiło intensywny kulturowy dialog i inspirującą wędrówkę po estetycznych krajobrazach Hiszpanii.

Współczesny design zakorzeniony w tradycji

Hasło przewodnie wydarzenia – Camino a España, czyli Droga do Hiszpanii – nabrało dosłownego wymiaru. Przestrzeń eventu przemieniła się w emocjonalną mapę iberyjskiego projektowania, w której nowoczesność spotyka się z tradycją, światło z kolorem, a funkcja z poetyką formy. Goście mieli okazję zanurzyć się w świecie hiszpańskich detali i zobaczyć, jak Andaluzja, Walencja czy Katalonia oddziałują na dzisiejszą architekturę i design.

W specjalnie przygotowanej przestrzeni showroomowej swoje kolekcje zaprezentowały czołowe hiszpańskie marki: Adex, Forma 5, Ramon Soler, Jiso Iluminación, LZF Lamps, Ecocero, Punt Mobles, Vertisol, Viccarbe, Alvic i Simon Holding. Ich projekty łączyły estetykę z zaawansowaną technologią i troską o środowisko – od ekologicznych materiałów po inteligentne systemy oświetleniowe.

Fernando Menis: architektura jako kulturowy akt

Punktem kulminacyjnym wydarzenia była prezentacja Fernando Menisa – wybitnego hiszpańskiego architekta, znanego w Polsce przede wszystkim jako autor projektu Centrum Jordanki w Toruniu. Menis opowiadał o swojej filozofii projektowania, stawiając w centrum emocje, materiał i relację z naturą.

Nie traktuję natury jako tła, ale jako aktywnego uczestnika procesu projektowego. Każde miejsce ma swój głos, swoją pamięć, klimat, materię. Architektura musi być ich odpowiedzią – podkreślał Menis. Jego wystąpienie było nie tylko wykładem, ale także manifestem – o architekturze empatycznej, uważnej, zakorzenionej w kontekście i potrzebach lokalnych społeczności.

Polsko-hiszpańskie dialogi projektowe

Kolejnym ważnym punktem programu była debata „Projektowanie w Hiszpanii oczami polskich architektów”. W rozmowie prowadzonej przez Olgę Kisiel-Konopkę i Kubę Szczęsnego udział wzięły polskie projektantki: Katarzyna Kraszewska (Katarzyna Kraszewska Architektura Wnętrz), Monika Bronikowska (Hola Design), Małgorzata Liebhart (WZ STUDIO), Iga Sawicka i Aleksandra Niedużak (SAAN architekci) oraz Marta Eljasiak-Dziki.

Przeczytaj też:  Konkurs Simon Living Places pod auspicjami Fundacji Miesa van der Rohe

Architektki dzieliły się doświadczeniami związanymi z pracą w Hiszpanii – od praktycznych aspektów realizacji projektów, przez wyzwania komunikacji międzykulturowej, po różnice w postrzeganiu estetyki. Uczestniczki zgodnie podkreślały, że współpraca z hiszpańskimi markami i partnerami to nie tylko wymiana technologii i know-how, ale również wartości i emocji. Kultura projektowania okazuje się nie tylko językiem form, lecz także sposobem budowania relacji.

Po części merytorycznej goście wydarzenia spotkali się podczas koktajlu networkingowego. W mniej formalnej atmosferze toczyły się dalsze rozmowy, zawiązywały nowe współprace, a wrażenia z całego dnia mieszały się z inspiracjami na przyszłość.

Hiszpańska obecność w polskim designie

„Camino a España” to wydarzenie, które udowadnia, że design to nie tylko estetyka – to dialog, proces i relacja z otoczeniem. Wspólna inicjatywa ICEX, Ambasady Hiszpanii i OKK! PR wprowadziła na nowo hiszpańskie wzornictwo na polską mapę projektową, wzmacniając relacje między środowiskami twórczymi obu krajów.

To nie była tylko wystawa – to była podróż. Przemyślana, emocjonalna i pozostająca w pamięci. Camino a España – droga, którą zdecydowanie warto kontynuować.

Zdjęcia: Mufka Fotografia.